Een goede bereikbaarheid is belangrijk voor inwoners en ondernemers in Hendrik-Ido-Ambacht. Goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat inwoners gemakkelijk mee kunnen doen aan activiteiten. Het is ook nodig voor de economie en voor inwoners om mee te kunnen doen in de arbeidsmarkt. Ook zorgt het ervoor dat we gebruik kunnen maken van voorzieningen buiten Ambacht.
Wat is bereikbaarheid?
Bereikbaarheid is niet alleen een belangrijk thema voor mensen met een handicap, maar bijvoorbeeld ook voor ouders met een kinderwagen, ouderen met rollators en mensen met winkelwagens. Op welke manier zijn bijvoorbeeld bedrijven en winkels te bereiken? Alleen met de auto of ook met de fiets en de bus? Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat mensen makkelijk onderdeel kunnen zijn van de samenleving. Door te kunnen werken, winkelen en ontmoeten.
Met bereikbaarheid worden de mogelijkheden aangegeven die bewoners hebben om zich te verplaatsen en deel te nemen aan activiteiten. Bewoners kunnen zich lopend verplaatsen, maar ook gebruik maken van vervoersmiddelen als de fiets, auto en bus. Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat bewoners gemakkelijk mee kunnen doen aan activiteiten. Met activiteiten denken we aan onder meer recreëren, werken, winkelen en ontmoeten.
We zetten ons in voor de rechten van personen met een handicap, zoals omschreven in het verdrag van de Verenigde Naties. In dit verdrag is de opdracht aan de gemeente om geleidelijk toe te streven naar een inclusieve samenleving.
Waar staan we nu?
De gemeente ligt geografisch gunstig ingeklemd tussen de snelwegen A15 en A16. Het is hier - met name in de ochtend- en avondspits - druk en is er filevorming bij de op- en afritten. De komende jaren wordt de (bestaande) infrastructuur verder geoptimaliseerd om de doorstroming en de veiligheid te verbeteren.
De gemeente heeft zich de afgelopen jaren overwegend gefocust op het stimuleren en aantrekkelijk maken van het gebruik van duurzame vervoersmiddelen, waaronder het openbaar vervoer (lijn- en waterverbindingen) en de fiets. Het aantrekkelijk maken van het gebruik van de fiets gaat gepaard met het vergroten van de verkeersveiligheid. Ook zijn er in het kader van duurzaam vervoer al diverse laadpalen geplaatst: Hendrik-Ido-Ambacht kent ongeveer 80 (semi-)publieke laadpalen en een onbekend aantal private laadpalen (Integrale laadvisie, 2021).
Wat komt er op ons af?
Op het gebied van bereikbaarheid, infrastructuur en mobiliteit zien we een aantal belangrijke landelijke ontwikkelingen. We zien steeds meer gebruik van de (elektrische) fiets. Elektrisch rijden groeit ook, met bijbehorende vraag naar laadpalen. Laadpalen hebben impact op het elektriciteitsnet en leggen beslag op de openbare ruimte. We zien dat technologische en logistieke ontwikkelingen razendsnel gaan. En daarnaast zien we een trend voor het inrichten van een beweegvriendelijke infrastructuur om gezondheid te stimuleren. Doordat ouderen langer thuis wonen, heeft ook de vergrijzing van de samenleving invloed op infrastructuur en mobiliteit.
Hoe zien we de toekomst van bereikbaarheid?
We vinden het belangrijk dat onze gemeente goed bereikbaar blijft voor alle inwoners en gebruikers. Een goede doorstroming van en naar de A15 en A16 blijft cruciaal, maar ook binnen de gemeente vinden we een goede autobereikbaarheid belangrijk. Daarom is onze doelstelling dat de autobereikbaarheid van, naar en binnen onze gemeente op hetzelfde niveau blijft als in 2018/2019 (situatie voor de coronapandemie).
Voor de reizigers met het openbaar vervoer, fietsers en voetgangers geldt dat we zowel de interne bereikbaarheid (binnen de gemeente) als externe bereikbaarheid (van en naar de gemeente) belangrijk vinden. We behouden het huidige niveau van de reguliere buslijnen, de HOV-buslijnen en de waterbusverbinding. In de hele gemeente komt een goede haltedekking op loop- en fietsafstand. We blijven alert op (kleine) wijzigingen die kunnen leiden tot verbetering. We vinden het belangrijk dat de gehele bebouwde kom van onze gemeente gedekt wordt door het openbaar vervoer en dat de waterverbinding naar de buurgemeenten verder wordt uitgebreid. Op die manier worden “keuzereizigers” min of meer verleid de overstap naar het openbaar vervoer en de (elektrische) fiets te maken.
Alle voorzieningen in het dorp moeten in 15 minuten met de fiets bereikbaar zijn. Het fietsnetwerk wordt uitgebreid en verbeterd. Hierbij houden we rekening met de toename van het aantal fietsers op steeds bredere en snellere (elektrische) fietsen. De gemeente zorgt voor goede, direct en veilige voetgangersverbindingen.
De gemeente zet zich in voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van verkeersslachtoffers. De focus ligt op kwetsbare groepen zoals jongeren, ouderen, kinderen, fietsers, bromfietsers, voetgangers en onervaren verkeersdeelnemers.
We blijven ook leefbaarheid en duurzaamheid in het kader van verkeer hoog in het vaandel houden. Dit vraagt om een actieve aanpak van zaken als verkeersoverlast, geluid(overlast), luchtkwaliteit, verkeersonveiligheid, te hoge snelheden en parkeeroverlast. De komende jaren wordt de bestaande infrastructuur verder geoptimaliseerd om de doorstroming en veiligheid te verbeteren. We willen in het kader van verkeersveiligheid ook inzetten op gedragsbeïnvloeding: communicatie, educatie, voorlichting en een intensievere handhaving. Een verkeersveilige infrastructuur alleen is onvoldoende. Naast verkeersveilige voertuigen speelt het gedrag namelijk ook een belangrijke rol bij het voorkomen van verkeersoverlast, verkeersonveilige situaties en ongevallen. Gedragsbeïnvloedende maatregelen mogen daarom niet ontbreken.
Elektrisch rijden groeit. En die vervoersmiddelen moeten ook allemaal opgeladen worden. We richten ons hierbij op personenauto’s, logistiek, doelgroepenvervoer, en openbaar vervoer zoals de waterbus. Uitgangspunt is dat elektrische rijders zoveel mogelijk laden op privaat terrein. Gebruikers die geen toegang hebben tot een privaat laadpunt moeten kunnen uitwijken naar semipublieke en publieke laadpalen. De gemeente neemt de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een basisnetwerk van publieke laadpalen voor de gebruikersgroepen van bewoners en bezoekers. Daarbij houden we rekening met een goede spreiding van laadpalen over de gemeente en kijken waar clustering van laadpalen van meerwaarde is. Indien bovenstaande mogelijkheden geen opties zijn voor bewoners, dan staan we onder voorwaarden en het aanvragen van een vergunning zogenaamd verlengd privaat opladen toe. Daarnaast verkennen we voor locaties met een hoge parkeerdruk de mogelijkheden om private en semipublieke laadpalen beter beschikbaar te maken voor derden en het aanbod uit te breiden.
Om betrokkenen duidelijkheid te geven over de criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte, worden regels in het omgevingsplan gesteld.
Bij de realisatie van publieke laadpalen bieden we onze inwoners de mogelijkheid te reageren op de voorgenomen locaties voor laadpalen en suggesties aan te dragen; wel houden we de mogelijkheid om beargumenteerd af te wijken van de voorstellen.
Welk vervoer je ook neemt: wij houden bij parkeren optimaal rekening met leefbaarheid, bereikbaarheid, veiligheid, bedrijvigheid en economische/maatschappelijke functies. Parkeeroverlast van (vracht)auto's en fietsen wordt zoveel mogelijk beperkt.
Relatie met: Wonen, Voorzieningen, Gezondheid en Welzijn, Milieu, Recreatie en toerisme, Werken en ondernemen, Klimaat, Energietransitie, Veiligheid, Water